واحد آموزش شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی

علمی که در کار جلوه کند، بهترین نوع دانش است. امام علی (ع)

واحد آموزش شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی

علمی که در کار جلوه کند، بهترین نوع دانش است. امام علی (ع)

بهبود سازمانی: مفاهیم، اهداف و چالش های پیاده سازی

بهبود سازمانی: مفاهیم، اهداف و چالش های پیاده سازی

 

دکتر علی عطافر

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان- گروه مدیریت

منیره صالح نیا

کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی-بازاریابی و مدرس دانشگاه

 

ارائه شده در هفته پژوهش دانشگاه اصفهان سال 1386


چکیده:

تحولات تکنولوژیکی، شتاب فزاینده علم و دانش و ارتقای انتظارات و ارزشهای فکری محیط پیرامون و به طور کلی نمونه هایی از این تغییرات و نیروی وارده برپیکرة سازمانها، مدیر امروزی را ناگزیر می‌کند برای حفظ حیات سازمان، خود و استراتژی ها و خط مشی های خود را با تغییرات منطبق نموده و همگام با آنها در مسیر بهبود حرکت کند.

بهبود سازمانی به عنوان یکی از ابزارهای کاربردی برای برنامه‌های استراتژیک و تغییرات بنیادی در سازمان محسوب می شود. اگر نیاز به تغییر احساس نشود و مدیر عالی سازمان به ایجاد تغییر باور نداشته باشد،‌ ترویج ارزشها و الگوهای رفتاری جدید به منظور بهبود سازمانی، تقریباً غیرممکن می شود.

در این مقاله مروری خواهیم داشت بر مفاهیم "بهبود سازمانی" و حداقل انتظارات ناشی از تحقق این مقوله در یک سازمان. و بدین ترتیب با اهداف و روش های بهبود سازمانی آشنا خواهیم شد . در بخش انتهایی مقاله نیز نمونه هایی از کاربرد این مفهوم مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

واژه های کلیدی:  بهبود سازمانی، مدیریت استراتژیک، تغییر، عملکرد سازمانی

ادامه مطلب ...

دوره آموزش روشهای کـار گروهی

محتوای دوره

1- بررسی پیشینه و مفاهیم کارگروهی و فردی

2- شناخت گروه و تیم و تفاوت های آن

3- آشنایی با روش های تیم سازی

4- بررسی امکان تیم سازی و روش های آن

5- اصول موفقیت کارتیم

6- نظریه تغییروچرخه حیات کارتیمی

7- تاثیرخلاقیت و نوآوری درکارتیمی

8- موانع کارتیمی

9- بررسی نمونه های موفق

10- انجام کارتیمی درکلاس

ادامه مطلب ...

فرهنگ بازاریابی

چکیده

برای ایجاد و توسعه مفاهیم فرهنگ سازمانی و سپس به کارگیری آنها در مسائل بازاریابی با دو چالش روبرو می‌شویم. اول اینکه باید درباره ادبیات به سرعت در حال توسعه فرهنگ سازمانی کاوش و مسائل متعدد متدولوژیک و مفهومی را درک کنیم و برای معتبر ساختن بررسی‌ خود، باید گزینه‌هایی را روشن سازیم که برای مطرح کردن این مسائل اتخاذ کرده‌ایم و از آنها دفاع کنیم، گزینه‌های ما باید دربرگیرنده رویکردهای تئوریک متدولوژیک باشند.
دوم اینکه، باید ساختارهایی تئوریک، ایجاد و توسعه دهیم که متغیرهای فرهنگی تعریف و مشخص شده را به پدیده‌ بازاریابی که ما در صدد درک آن هستیم به دقت ارتباط دهند. اهمیت درک مسائل فرهنگ سازمانی در زمینه بافت مدیریت بازاریابی غیرقابل انکار است.
اکنون زمان آن است که از تفاسیر ساختاری مدیریت بازاریابی فراتر رویم و از مرحله «چه چیزی حول و حوش ما اتفاق می‌افتد» به«چرا امور به این طریق اتفاق می‌افتند» تغییر مسیر دهیم.

رسیدن به این نقطه این امکان بسیار بالقوه را ایجاد می‌کند که هم به تدوین نظریه های غنی‌تری در مورد مدیریت بازاریابی بپردازیم، هم مسائل مهم و قابل توجه مربوط به بازاریابی را مطرح کنیم.

ادامه مطلب ...

بازاریابی چیست؟ (تحول رویکردهای مختلف تولید)

مسلما با شنیدن این پرسش به نظر می رسد مفهوم، کاملا بدیهی و ابتدایی است و همه کارشناسان این علم و صاحبان کسب و کارها مفهوم آن را به خوبی می دانند و هزاران تعریف از آن را در کتابهای مختلف بازاریابی مشاهده کرده اند اما هدف در اینجا بیان فلسفه واقعی بازاریابی است که آن را از فروشندگی و منظر معامله گری جدا کند. فلسفه بازاریابی و علت وجودی بازاریابی، خلق مشتریان سودمند است و هدف آن بیشتر ایجاد مشتری وفادار است.(کاتلر، 2003)

درحال حاضر 4 گرایش سازمانی در بازاریابی وجود دارد. که به ترتیب قدمت گرایش های محصول گرا، رقیب گرا، مشتری گرا و بازارگرا هستند. دو گرایش اول درحال حاضر منسوخ و ناکارامد شده اند. گرایش چهارم یعنی بازارگرا، گرایشی پیشرفته و غیرقابل اجرا به صورت تمام معنا در شرایط فعلی ایران است.

یکی از مهمتریـــن قابلیتهایی که تولیدکنندگان باید در آن خبره شوند، توانایی شنیدن موثر صدا و خواسته مشتریان است. در دهه های گذشته، این همواره مشتری بوده است که برای خرید محصول تولیدکننده به انتظار ایستاده است، اما با فراهم شدن ارتباطات جهانی و حضور تولیدکنندگان از سراسر جهان، ضمن بالارفتن سطح توقعات مشتریان، امکان انتخاب آنها نیز افزایش خواهدیافت. در این حالت، تولیدکننده ای برنده است که بتواند نیاز مصرف کننده نهایی را به طور دقیق تشخیص دهد. باتوجه به این موضوع، تحول رویکردهای مختلف تولید را می توان درسه مرحله تصور کرد:

ادامه مطلب ...

امکان سنجی استفاده از اینترنت به عنوان کانال توزیع

هر چند بازاریابی اینترنتی در سال های اخیر رونق گرفته است بیشتر شرکت ها اساسا آن را برای تبلیغات یا ترویج ( پیشبرد) تصویر ذهنی از شرکت ، استفاده می کنند . شرکت هایی که به طور کامل از پتانسیل بازاریابی اینترنتی ، به عنوان کانال توزیع جدید برای انجام معامله روی اینترنت بهره می گیرند ، زیاد نیستند .

درباره پتانسیل اینترنت به عنوان یک بازار یا ابزار تجاری مفید در انواع نشریات مطالبی نوشته شده است . با این وجود آمارهای موجود درباره توسعه اینترنت علاوه بر موفقیت، از عدم موفقیت ها در بازاریابی اینترنتی نیز گزارش می کند. زیرا هیچ راه و روش موفقی که بتواند به مدیریت کمک کند تا قبل از سرمایه گذاری قابل توجه روی بازاریابی اینترنتی آن را از نظر چگونگی سودآوری ، و پذیرفتن خطر عدم هماهنگی با کانال های توزیع جاری شرکت ارزیابی کند، وجود ندارد .

ادامه مطلب ...